Menu Zamknij

Przegląd piasty planetarnej Shimano Nexus 7 SG-7C16

Konieczny Serwis zaprasza na serię foto-relacji z przeglądów piast planetarnych rożnych producentów takich jak: Shimano Nexus, Sachs, Sram czy Sturmey Archer. Postaram się także pokazać najczęstsze usterki, jakie występują w tego typu mechanizmach. Zapraszam.

Przegląd piasty Shimano Nexus 7 z SG-7C16

Na serwis trafił rower z piastą nexus 7.

Jak widać piasta nie była zbytnio oszczędzana – ale od tego jest. Piasty tego typu są używane w mieście o każdej porze roku, w każdych warunkach pogodowych. Dlatego jeśli jesteśmy posiadaczami planetarki i używamy roweru cały rok powinniśmy pilnować tzw. interwałów serwisowych – tj. okresu, w którym powinieneś oddać rower z piastą, aby ktoś mógł skontrolować jej stan, wymienić przepracowany smar i olej, które to również się starzeją. W przypadku piast Shimano jest to około 5000 tyś km lub mniej więcej co 2 lata. Jedna ważna uwaga, na którą muszę zwrócić uwagę – jeżeli trafisz do serwisu i mechanik powie Ci, że tych piast się nie rusza, nie rozbiera, nie serwisuje, przeproś grzecznie Pana i powiedz mu “żegnam”!

Proszę zwrócić uwagę na poniższe zdjęcie. Tak wygląda środek mechanizmu, który najprawdopodobniej nigdy nie był serwisowany. Pomimo tego, że piasta jest zamknięta w korpusie, w minimalnym stopniu mogą się do niej przedostać drobiny pyłu i kurzu mieszając się ze smarem i olejem, w którym piasta pracuje. Wszystko to w połączeniu z czynnikiem czasowym tworzy mieszankę wybuchową, która niszczy nasz mechanizm. Powstaje maź, która w żaden sposób nie posiada już właściwości smarujących. Powoduje to znaczne opory podczas jazdy, czujemy, że rower nas spowalnia.

Owa piasta to bardzo ciężki przypadek, w którym uszkodzeniom uległo wiele elementów. U góry zdjęcie przedstawia chropowatości na bieżni. Wyżłobienia powstały na skutek zużytych łożysk. Gdyby odpowiednio wcześniej je wymienić można było uniknąć wymiany CAŁEGO KORPUSU (samych bieżni nie można wymienić).

Rozbierając kolejne elementy piasty dochodzimy do prawego łożyska, konusa oraz prawej bieżni od strony zębatki. Niestety tu też nie ma dobrych wiadomości…

mocno zużyte łożysko, samoistne wypadające kulki z wianka

chropowatości (zużycie) na prawym konusie

uszkodzona bieżnia w korpusie po stronie zębatki

W tym konkretnym przypadku, gdyby brać pod uwagę wymianę na nowe elementy, to koszt całkowity serwsu plus części na pewno przewyższyłyby wartość nowej piasty. Na szczęście w swoich zasobach posiadam tzw. przydasie. Niestety zasoby te są ograniczone i nie zawsze będzie można po nie sięgnąć.

Po dokładnym wymyciu i wymianie uszkodzonych elementów czas na złożenie piasty w jedną całość. Następnie wkład piasty trafia do kąpieli olejowej. Ja wykonuje to w zalecanym przez producenta oleju mineralnym Shimano Y00201000 przeznaczonym do piast planetarnych serii nexus 3, 7, 8.

kąpiel w oleju mineralnym Shimano-Y00201000

kąpiel w oleju mineralnym Shimano-Y00201000

Po kąpieli czas na aplikację białego smaru Shimano Y04120800. Po wszystkich powyższych czynnościach, czas na wsadzenie wkładu piasty w korpus oraz odpowiednie wyregulowanie konusów tak, aby piasta nie miała luzów a jej opory były jak najmniejsze. Opory muszą być ustawione w “punkt” – nie za mocno, nie za lekko. Od opowiedniej regulacji piasty na konusach będzie w dużej mierze zależał komfort jazdy.

Czujesz że twoja piasta nie działa jak kiedyś, coś szarpie a biegi przeskakują samoistnie? Twój rower wyposażony w piastę biegową w jakiś sposób Cie spowalnia i stawia opory? Mariusz Konieczny Serwis zaprasza.