Przegląd podstawowy amortyzatora Suntour XCT MLO

Zapraszam na przegląd amortyzatora Suntour XCT MLO w Konieczny Serwis.

Dzisiaj na stół serwisowy trafił amortyzator Suntour XCT MLO, w którym przeprowadzę serwis podstawowy.

Zapraszam na foto-prezentację.

suntour-przeglad-konieczny-serwisjpg

Suntour XCT MLO jest prostym w obsłudze widelcem. Jego budowa także nie jest skomplikowana. W obu goleniach znajdują się sprężyny. W lewej możemy regulować jej twardość za pomocą pokrętła w zależności od potrzeb. W prawej natomiast jest mechanizm blokady skoku, który uruchamiamy za pomocą dźwigni na amortyzatorze. Z racji tego, że blokada skoku działa poprawnie, a ja wykonuje serwis podstawowy mechanizm blokady zostawiam w spokoju.

suntour-przeglad-konieczny-serwis-1jpg

Naszą pracę zaczynamy od demontażu widelca z roweru, a następnie oddzieleniu goleni.

suntour-przeglad-konieczny-serwis-2jpg
suntour-przeglad-konieczny-serwis-3jpg

Golenie dokładnie są czyszczone i sprawdzany jest ich stan pod względem zużycia.

suntour-przeglad-konieczny-serwis-4jpg

Czas na dolne lagi i tutaj kluczowe elementy układanki, czyli uszczelki i tuleje ślizgowe, które znajdują się w środku.
Po demontażu uszczelek kurzowych i tulei ślizgowych, lagi są dokładnie czyszczone zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz.

suntour-przeglad-konieczny-serwis-6jpg

Uszczelki czyszczę za pomocą preparatu Brunox DEO, który bardzo dobrze usuwa brud a jednocześnie jest neutralny dla elementów gumowych. Po wyczyszczeniu uszczelki i tuleje smaruję wazeliną techniczną, która idealnie natłuszcza gumę jednocześnie nie uszkadzając jej.

suntour-przeglad-konieczny-serwis-8jpg

Teraz czas na sprężynę, którą po wyczyszczeniu smaruję stałym smarem.

suntour-przeglad-konieczny-serwis-9jpg

Teraz już tylko czas na montaż i przegląd gotowy.

Wg producenta taki przegląd z dokładnym wyczyszczeniem uszczelek i tulei ślizgowych przewiduje się co około 50h użytkowania. Dla tych którzy nie liczą interwałów, serwis taki należy przeprowadzić przynajmniej raz w roku. Czas ten skraca się jeżeli użytkujemy sprzęt w bardzo trudnych warunkach.

Ważna uwaga: aby cieszyć długim i sprawnym działaniem naszych amortyzatorów, należy po każdej jeździe dokładnie wyczyścić górne lagi amortyzatora z kurzu i innych zabrudzeń. Powstały kurz i zabrudzenia wnikając pod uszczelki może zrobić najpierw niewielkie rysy na goleniach, a całkowite zaniedbanie może doprowadzić do trwałego uszkodzenia naszego amortyzatora.

Schemat amortyzatora:

SF14-XCT-DS-MLO-275-80100-1-1jpg

Konieczny Serwis zaprasza.