Przegląd roweru w Konieczny Serwis

Dbaj o sprzęt, a będzie Ci dane długo go użytkować. Tym hasłem powinniśmy się kierować użytkując każdy pojazd mechaniczny.
W naszym przypadku jest to rower. 90% usterek bierze się z naszego zaniedbania, więc jeśli nie mamy czasu, umiejętności, narzędzi… oddajmy sprzęt w ręce fachowców. Poniżej przedstawię na foto prezentacji jak wygląda pełny przegląd roweru w Konieczny Serwis na przykładzie roweru typu ATB Kross Hexagon.

przegld-przeglad-kompleksowy-rozszerzony-peny-rower-konieczny-serwis-wroclaw-1jpg

Podczas przyjęcia roweru istotną czynnością jest sprawdzenie pod względem zużycia takich elementów jak linki, pancerze, klocki hamulcowe, stan zużycia łańcucha i zębatek, ogumienie, a także ogólny stan ramy, na której szukam wszelkich pęknięć, wgnieceń. 

przegld-roweru-konieczny-serwis-linki-pancerzejpg
przegld-roweru-konieczny-serwis-napd-acuch-korba wolnobiegjpg
przegld-roweru-konieczny-serwis-napd-acuch-przerzutka-wolnobiegjpg
przegld-roweru-konieczny-acuchjpg

Podczas użytkowania roweru wszystkie komponenty w naszym jednośladzie ulegają zużyciu. Szybkość zużycia zależy od tego, jak często jeździmy, w jakim terenie, w jakich warunkach pogodowych.
Do sprawdzenia stanu zużycia łańcucha służy specjalny przymiar, którym sprawdzam, w jakim stopniu łańcuch jest rozciągnięty. Jeśli nasz łańcuch jest zużyty, ma to duży wpływ na prace przerzutek. Nie jest możliwym wyregulowanie przerzutek przy wyeksploatowanym łańcuchu.

przegld-roweru-konieczny-serwis-stan-zuycia aucha-przymiar-do-acuchajpg

W tym przypadku łańcuch jest rozciągnięty i należy go wymienić razem z wolnobiegiem. Stan zębów w korbie jest ok, tak więc korba pozostanie.

przegld-roweru-konieczny-stan-ramyjpg
przegld-roweru-konieczny-widelecjpg
przegld-roweru-konieczny-piastajpg

Po weryfikacji poszczególnych elementów przystępuję do ich demontażu. Następnym krokiem będzie ich czyszczenie.

przegld-roweru-konieczny-serwis-rozszerzonyjpg

Elementy zabrudzone smarem, olejem itp. są czyszczone w specjalnej myjce z obiegiem zamkniętym.

przegld-roweru-konieczny-serwis-czyszczenie napdu-myjka-serwisowajpg

Rama wskakuje do wanny, gdzie myta jest za pomocą szamponu, który jest biodegradalny, czyli nie szkodzi środowisku. Jest także neutralny dla elementów gumowych oraz części wykonanych z tworzyw sztucznych.

przegld-roweru-konieczny-serwis-mycie-ramy-wanna-serwisowajpg

W międzyczasie zajmuję się przeglądem piasty.

przegld-roweru-konieczny-serwis-piast-unior-toolsjpg
przegld-roweru-konieczny-serwis-piasta-przdjpg

Po nasmarowaniu i skręceniu piasty, kolej na centrowanie zarówno w płaszczyźnie bocznej jak góra-dół.

przegld-roweru-konieczny-serwis-centrowanie-koa-unior-toolsjpg

Po umyciu wszystkich komponentów czas na montaż. Co istotne do wszystkich połączeń gwintowych używam pasty montażowej, która zabezpiecza gwinty przed korozją.

przegld-roweru-konieczny-serwis--monta-hamulcajpg

W rowerze klocki hamulcowe nie wymagają wymiany, ich stan jest jeszcze dobry. Zostają zmatowione papierem ściernym oraz odtłuszczone alkoholem izopropylowym. Odtłuszczam także powierzchnię roboczą w obręczy. Te czynności mogą, ale nie muszą zaprzestać ”piszczeniu hamulców”. Piszczenie hamulców zależy od bardzo wielu czynników, począwszy od stopnia zatłuszczenia klocków poprzez wilgotność powietrza na temperaturze otoczenia kończąc.

przegld-roweru-konieczny-serwis-czyszczenie-klockw-hamulcowychjpg

Czas na przegląd łożysk sterów. Jak widać, nikt tu dawno nie zaglądał.

przegld-roweru-konieczny-serwis-przegld-oysk-sterwjpg

Teraz łożyska są zadowolone… proszę zwrócić uwagę jakie uśmiechnięte 😉

przegld-roweru-konieczny-serwis-przegld-oysk-sterw-smarjpg

Przegląd zmierza ku końcowi. Montuję resztę komponentów. Rower dostaje nowy łańcuch. Na życzenie klientki zakładam nowe koło z bębenkiem i kasetą 8 rzędową oraz nową manetkę zmiany biegów. Zostaje zmieniona także opona z tyłu, która już swoje wyjeździła.

Przegląd rozszerzony obejmuje także czyszczenie i konserwacje wkładu suportu. W tym przypadku suport posiada łożyska maszynowe i brak było jakichkolwiek luzów – tak więc ingerencja nie była potrzebna.

przegld-roweru-konieczny-serwis-kaseta-shimanojpg

Ważna uwaga, jeśli decydujemy się sami zmieniać łańcuch, pamiętajmy o jego wcześniejszym umyciu ze smaru, który to smar nie nadaje się do eksploatacji, a tylko zabezpiecza przed korozją podczas magazynowania. Przed montażem należy nowy łańcuch umyć wilgotną szmatką, a następnie zaaplikować olej do łańcucha pamiętając przy tym, że łańcuch ma być nasmarowany w środku, a cały nadmiar oleju należy usunąć.

Drugą ważną sprawą, na którą należy zwrócić uwagę jest dobranie odpowiedniej długości łańcucha. Pamiętajmy, że bardzo rzadko uda się go nam dopasować prosto z paczki. Zazwyczaj trzeba go skrócić odpowiednim narzędziem.

Trzecia rzecz to łączenie łańcucha. Używamy do tego spinek bądź specjalnych pinów. Co ważne wyciśnięty pin z ogniwa i ponowny wcisk w to samo miejsce może osłabić łańcuch, co może skończyć się jego zerwaniem.

Na sam koniec zostaje regulacja hamulców i przerzutek. Szczęki hamulcowe mają odbijać równomiernie a przerzutki wskakiwać tam gdzie im każemy, zarówno na górę jak na dół, bez ocierania i zbędnych hałasów.

przegld-roweru-konieczny-serwis-skrcenie-aucha-unior-toolsjpg
przegld-roweru-konieczny-serwis-kmc-tooljpg
przegld-roweru-konieczny-serwis-shimano-napd-auch-kmcjpg

Tak prezentuje się Kross Hexagon po pełnym przeglądzie.

przegld-roweru-konieczny-serwis-krossjpg
przegld-roweru-konieczny-serwis-kross-hexagonjpg

Konieczny Serwis zaprasza.