Dbaj o sprzęt, a będzie Ci dane długo go użytkować. Tym hasłem powinniśmy się kierować użytkując każdy pojazd mechaniczny.
W naszym przypadku jest to rower. 90% usterek bierze się z naszego zaniedbania, więc jeśli nie mamy czasu, umiejętności, narzędzi… oddajmy sprzęt w ręce fachowców. Poniżej przedstawię na foto prezentacji jak wygląda pełny przegląd roweru w Konieczny Serwis na przykładzie roweru typu ATB Kross Hexagon.

Podczas przyjęcia roweru istotną czynnością jest sprawdzenie pod względem zużycia takich elementów jak linki, pancerze, klocki hamulcowe, stan zużycia łańcucha i zębatek, ogumienie, a także ogólny stan ramy, na której szukam wszelkich pęknięć, wgnieceń.




Podczas użytkowania roweru wszystkie komponenty w naszym jednośladzie ulegają zużyciu. Szybkość zużycia zależy od tego, jak często jeździmy, w jakim terenie, w jakich warunkach pogodowych.
Do sprawdzenia stanu zużycia łańcucha służy specjalny przymiar, którym sprawdzam, w jakim stopniu łańcuch jest rozciągnięty. Jeśli nasz łańcuch jest zużyty, ma to duży wpływ na prace przerzutek. Nie jest możliwym wyregulowanie przerzutek przy wyeksploatowanym łańcuchu.

W tym przypadku łańcuch jest rozciągnięty i należy go wymienić razem z wolnobiegiem. Stan zębów w korbie jest ok, tak więc korba pozostanie.



Po weryfikacji poszczególnych elementów przystępuję do ich demontażu. Następnym krokiem będzie ich czyszczenie.

Elementy zabrudzone smarem, olejem itp. są czyszczone w specjalnej myjce z obiegiem zamkniętym.

Rama wskakuje do wanny, gdzie myta jest za pomocą szamponu, który jest biodegradalny, czyli nie szkodzi środowisku. Jest także neutralny dla elementów gumowych oraz części wykonanych z tworzyw sztucznych.

W międzyczasie zajmuję się przeglądem piasty.


Po nasmarowaniu i skręceniu piasty, kolej na centrowanie zarówno w płaszczyźnie bocznej jak góra-dół.

Po umyciu wszystkich komponentów czas na montaż. Co istotne do wszystkich połączeń gwintowych używam pasty montażowej, która zabezpiecza gwinty przed korozją.

W rowerze klocki hamulcowe nie wymagają wymiany, ich stan jest jeszcze dobry. Zostają zmatowione papierem ściernym oraz odtłuszczone alkoholem izopropylowym. Odtłuszczam także powierzchnię roboczą w obręczy. Te czynności mogą, ale nie muszą zaprzestać ”piszczeniu hamulców”. Piszczenie hamulców zależy od bardzo wielu czynników, począwszy od stopnia zatłuszczenia klocków poprzez wilgotność powietrza na temperaturze otoczenia kończąc.

Czas na przegląd łożysk sterów. Jak widać, nikt tu dawno nie zaglądał.

Teraz łożyska są zadowolone… proszę zwrócić uwagę jakie uśmiechnięte 😉

Przegląd zmierza ku końcowi. Montuję resztę komponentów. Rower dostaje nowy łańcuch. Na życzenie klientki zakładam nowe koło z bębenkiem i kasetą 8 rzędową oraz nową manetkę zmiany biegów. Zostaje zmieniona także opona z tyłu, która już swoje wyjeździła.
Przegląd rozszerzony obejmuje także czyszczenie i konserwacje wkładu suportu. W tym przypadku suport posiada łożyska maszynowe i brak było jakichkolwiek luzów – tak więc ingerencja nie była potrzebna.

Ważna uwaga, jeśli decydujemy się sami zmieniać łańcuch, pamiętajmy o jego wcześniejszym umyciu ze smaru, który to smar nie nadaje się do eksploatacji, a tylko zabezpiecza przed korozją podczas magazynowania. Przed montażem należy nowy łańcuch umyć wilgotną szmatką, a następnie zaaplikować olej do łańcucha pamiętając przy tym, że łańcuch ma być nasmarowany w środku, a cały nadmiar oleju należy usunąć.
Drugą ważną sprawą, na którą należy zwrócić uwagę jest dobranie odpowiedniej długości łańcucha. Pamiętajmy, że bardzo rzadko uda się go nam dopasować prosto z paczki. Zazwyczaj trzeba go skrócić odpowiednim narzędziem.
Trzecia rzecz to łączenie łańcucha. Używamy do tego spinek bądź specjalnych pinów. Co ważne wyciśnięty pin z ogniwa i ponowny wcisk w to samo miejsce może osłabić łańcuch, co może skończyć się jego zerwaniem.
Na sam koniec zostaje regulacja hamulców i przerzutek. Szczęki hamulcowe mają odbijać równomiernie a przerzutki wskakiwać tam gdzie im każemy, zarówno na górę jak na dół, bez ocierania i zbędnych hałasów.



Tak prezentuje się Kross Hexagon po pełnym przeglądzie.


Konieczny Serwis zaprasza.